Föreningsstatistik 2019

Nu är det dags att rapportera in föreningsstatistiken för lokala Saltföreningar runtom i hela landet. De uppgifter vi från rikskansliet vill ha in handlar primärt om hur många medlemmar föreningarna har haft, men vi är även intresserade av vad ni gjort under året!

 

❓Varför ska vi rapportera in?

För er som Saltförening finns det två huvudsakliga skäl till att vi vill att ni rapporterar in er statistik.

  1. När ni rapporterar in statistiken får vi reda på vad ni gjort under året och hur många som deltagit i dessa aktiviteter. På så vis kan vi från riks enklare och bättre stödja er i det ni gör.
  2. När ni rapporterar in antalet medlemmar ni haft under året bidrar vi till er förening med 50 kr per medlem. Dessa pengar används delvis till att finansiera en försäkring som gäller för de barn och ungdomar som medverkar i aktiviteterna. Resterande 25 kr betalas ut till ert bankkonto.

 

💸Som enskild saltförening är ni viktiga för hela Salt!

Utöver att ni som lokal förening får försäkring och pengar, bidrar ert inlämnande av statistik till att finansiera de gemensamma kostnader som Salt i hela landet har. För varje förening som lämnar in statistik, betalas i genomsnitt 17 000 kr betalas ut till Salt riks. Alltså är varje förening och medlem viktig! Dessa pengar kan vi som gemensam organisation använda för att finansiera våra gemensamma scoutläger, konferenser, missionsprojekt och årsmöten, samt se till att det finns personal som kan stödja er som lokalförening i ert arbete. De per förening 17 000 kronorna är statliga pengar, som via MUCF stödjer civilsamhället i Sverige. Varje förening som lämnar in sin statistik bidrar därmed till spridande av Guds rike bland barn och unga i Sverige och världen. Bra va?

 

✍Hur rapporterar jag in statistiken?

Tidigare år har varje förening fyllt i ett papper. I år digitaliserar vi systemet, och längst ned på denna sida hittar du ett formulär. Formuläret liknar tidigare års pappersrapport.

 

📬Vilka uppgifter ska jag lämna in?

Det vi frågar efter i formuläret är bland annat

  • Vilken förening ni är (Namn och föreningsnummer)
  • Vem som är kontaktperson respektive ordförande
  • Vad ni gjort under året
  • Vilket bankkonto vi ska betala era pengar till

Den knepigaste biten är att räkna ut hur många medlemmar ni haft i varje åldersgrupp. Detta skiljer sig beroende på vilket län er förening finns. För att räknas som medlem finns vissa krav. Läs under nästa rubrik! Tabellen nedan visar vilka åldersgrupper som är aktuella för ert län. Om ni räknar ut detta innan ni börjar fylla i det digitala formuläret går det fort!

Län Stockholm Örebro Skåne, Västerbotten, Västra Götaland Andra län
0-5 0-5 0-5 0-5
6 6 6 6-25
7-12 7-15 7-25 26+
Ålderskategorier 13-15 16-25 26+
16-20 26-30
21-25 31+
26+

Som ni ser har vissa län det krångligare än andra. De flesta av er kommer dock bara behöva fylla i tre kategorier. Utöver detta ska ni särredovisa antalet flickor i varje ålderskategori. En medlem får räknas endast en gång. Till exempel så räknas Kalle, som både varit scout och varit med på söndagsskolan, enbart en gång.

 

👀Vilka underlag behövs för medlemsrapporteringen?

Det finns noggranna regler för vilka personer man får rapportera in som medlem. Personen måste ha tagit aktiv ställning under 2019 för att vara medlem. Detta betyder att det måste finnas en lista där personen med namnteckning skrivit under att denne vill vara medlem. Ett alternativ är att personen betalat medlemsavgift under 2019.

En person får endast räknas en gång. Det betyder att om Kalle Karlsson varit med i både scout och söndagsskola, räknas han fortfarande bara som en medlem i saltföreningen.

Det är även viktigt att det finns adress, personnummer eller liknande som gör att man kan veta vilken Kalle Karlsson som varit medlem i saltföreningen. I början av 2019 fick alla saltföreningar en medlemslista. Om ni fyllt i samtliga uppgifter kan ni vara säkra på att ni gjort rätt! Sammanfattningsvis finns alltså två krav som måste uppfyllas:

  1. Medlemmen i föreningen går att identifiera
  2. Man kan vara säker på att medlemmen av fri vilja varit medlem i saltföreningen under 2019.

Om ett av dessa två krav inte uppfylls kan ni tyvärr inte rapportera in denna medlem och får dra av den från totalen.

Bild på medlemslista

 

📝Årsmöte

Som saltförening håller ni årsmöte varje år. För att verifiera att ni som förening rapporterar in korrekt uppgifter ber vi er att ladda upp protokollet digitalt i formuläret. Om du har det underskrivna protokollet från årsmötet 2019 framför dig när du fyller i statistiken, kan du enkelt fotografera eller scanna det, samtidigt som du kan skriva in vissa uppgifter från det i formuläret.

 

⏰När ska vi lämna in statistiken?

Senast den 15:e februari vill vi ha in era uppgifter.

 

🔍Kan vi bli kontrollerade?

Ja. Enligt praxis kommer 15% av er som rapporterar in att bli stickprovade. Detta innebär att ni kommer behöva skicka samtliga medlemslistor till oss, så kontrollräknar vi att ni har gjort rätt. Vi kan även behöva höra av oss även till de som inte blir stickprovade, om vi upptäcker att ni verkar fyllt i något fel.

 

💬Jag har en fråga eller behöver hjälp. Vem hör jag av mig till?

Det är bättre att fråga en gång för mycket, än att det blir fel! Du kan alltid höra av dig till din lokala Salt-koordinator som finns i din region. De har bäst kännedom om just er förening. Du kan också höra till Salt riks statistikansvarig Elias Moberg. Dessa personers kontaktuppgifter finner du här på hemsidan under fliken ”regioner” respektive ”kontakt”. Många av oss är på semester under julen och svarar när det finns tid. De flesta är tillbaka efter trettondedagshelgen!

Vill du se hela frågeformuläret innan du börjar fylla i, ladda ned det här: Rapportering saltstatistik 2019


 Här rapporterar ni in statistiken!