Resurspärmen
Resurspärmen är en sammanställning av så gott som allt du som ledare/engagerad behöver för att kunna driva en saltförening. Resurspärmen skickas ut till alla nya saltföreningar men finns också digitalt här. Allt från EFS och Salts organisation till underlag för strategiskt tänk kring barn- och ungdomsarbete 2010-talets värld.
(Denna sida är under ombyggnad)
Kapitel 1, Salts och EFS historia, uppdrag och mål
Introduktion
Barn- och ungdomsarbetet i EFS
Födelsen av en ny barn- och ungdomsorganisation
Salts vision
EFS historia och idé
EFS programförklaring
EFS är…
Vad är en idérörelse?
En vandring genom tiden
Idéer om hur EFS historia, uppdrag och mål kan göras spännande
Barn- och ungdomsarbetet i EFS
Födelsen av en ny barn- och ungdomsorganisation
Salts vision
EFS historia och idé
EFS programförklaring
EFS är…
Vad är en idérörelse?
En vandring genom tiden
Idéer om hur EFS historia, uppdrag och mål kan göras spännande
Kapitel 2, Salts och EFS organisation
Kapitel 3, Detta tror vi på
Introduktion
Kristendomens viktigaste budskap
Två sätt att leva
Den ordlösa boken
Religionernas väsen
Vad betyder det att Salt vill vara ”evangeliska”?
Kapitel 4, Salts missionsarbete
Kapitel 5, Kristet ledarskap
Introduktion
Gåvobaserat ledarskap
Ledarskap och vision
Ledarrollen
Olika ledarroller och ledartyper
Fyra ledarroller
Ledaren som förebild
Pastoralbrevens ord om det andliga ledarskapet
Mentorskap
Ledarens kallelse, kraftkälla, självbild, uppmuntran (bibelstudium)
Situationsanpassat ledarskap – hur jag gjort
Värderingsövningar
Gåvobaserat ledarskap
Ledarskap och vision
Ledarrollen
Olika ledarroller och ledartyper
Fyra ledarroller
Ledaren som förebild
Pastoralbrevens ord om det andliga ledarskapet
Mentorskap
Ledarens kallelse, kraftkälla, självbild, uppmuntran (bibelstudium)
Situationsanpassat ledarskap – hur jag gjort
Värderingsövningar
Kapitel 6, Ledaren och gruppen
Introduktion
Vad är en grupp?
Faktorer som påverkar en grupp
Grupprocessens olika faser A
Grupprocessens olika faser B
Gruppens storlek och struktur
Gruppens kommunikationsmönster
Samtalstid i gruppen
Att vara smågruppsledare
Cellgruppen
Att leda en upptäckargrupp
Att vara förebedjare
Konflikter och konfliktlösning
Ledarutbildning
Ledaromsorg
Isbrytare
Utveckling av en grupp
Vägledarmetoden
Hurry Scurry
”Vi och dom”-spelet
Händelsecharader
Vad är en grupp?
Faktorer som påverkar en grupp
Grupprocessens olika faser A
Grupprocessens olika faser B
Gruppens storlek och struktur
Gruppens kommunikationsmönster
Samtalstid i gruppen
Att vara smågruppsledare
Cellgruppen
Att leda en upptäckargrupp
Att vara förebedjare
Konflikter och konfliktlösning
Ledarutbildning
Ledaromsorg
Isbrytare
Utveckling av en grupp
Vägledarmetoden
Hurry Scurry
”Vi och dom”-spelet
Händelsecharader
Kapitel 7, Trender i tiden
Introduktion
Allmän beredskap
Trendspaning
Aktörsanalys
Det kristna arbetet och postmodernitetens människa
Gud i en narcissistisk tid
Allmän beredskap
Trendspaning
Aktörsanalys
Det kristna arbetet och postmodernitetens människa
Gud i en narcissistisk tid
Kapitel 8, Barn- och vuxenpsykologi
Kapitel 9, Pedagogik och metodik
Introduktion
Vad är pedagogik?
Klassiska pedagogiska modeller
Fyra klassiska pedagogiska grundmodeller
Lekens betydelse för barns utveckling och lärande
Lekens – att tänka på vid lektillfällen
Levande verkstad
Drama
Upplevelsevandring – vad är det?
Människosyn, pedagogik, metod
Den lille pojken – en saga för vuxna
Bildexempel från Reggio Emilia
Värderingsövningar om människosyn och kunskapssyn
Värderingsövningar
Om jag verkligen brydde mig om dig…
Feedbackövning
Levande verkstad – övningar
Jesu sista vandring (manus)
Vad är pedagogik?
Klassiska pedagogiska modeller
Fyra klassiska pedagogiska grundmodeller
Lekens betydelse för barns utveckling och lärande
Lekens – att tänka på vid lektillfällen
Levande verkstad
Drama
Upplevelsevandring – vad är det?
Människosyn, pedagogik, metod
Den lille pojken – en saga för vuxna
Bildexempel från Reggio Emilia
Värderingsövningar om människosyn och kunskapssyn
Värderingsövningar
Om jag verkligen brydde mig om dig…
Feedbackövning
Levande verkstad – övningar
Jesu sista vandring (manus)
Kapitel 10, Med musiken som redskap
Introduktion
Musiken – en resurs för livet
Sång och musik på olika sätt
Musikens makt
Några tankar om lovsångsledning
Materialtips för dig som musicerar med barn
Musiken – en resurs för livet
Sång och musik på olika sätt
Musikens makt
Några tankar om lovsångsledning
Materialtips för dig som musicerar med barn
Kapitel 11, Planering och utvärdering
Introduktion
Att vara ungdomspastor/präst
Att bygga och utveckla ett ledarteam
Delaktighet
Terminsplanering
Mördarfraser
Tipslista för ledare
Mötesplanering för barngrupp
Checklista för lägerplanering
Ekonomi och budget
Grund för intelligenta beslut
Planeringsschema terminsprogram
Mall för mötesplanering
ATU-skalan
Gruppövningar – verktyg vid utvärdering
Utvärdering Livskraft
Att vara ungdomspastor/präst
Att bygga och utveckla ett ledarteam
Delaktighet
Terminsplanering
Mördarfraser
Tipslista för ledare
Mötesplanering för barngrupp
Checklista för lägerplanering
Ekonomi och budget
Grund för intelligenta beslut
Planeringsschema terminsprogram
Mall för mötesplanering
ATU-skalan
Gruppövningar – verktyg vid utvärdering
Utvärdering Livskraft
Kapitel 12, Styrelsearbete och årsmöte
Introduktion
Vägledning för årsmöte
Några årsmötesord
Vägledning för styrelsearbete
Demokrati för och med barn
Årsmöte för barn
Vägledning för årsmöte
Några årsmötesord
Vägledning för styrelsearbete
Demokrati för och med barn
Årsmöte för barn
Kapitel 13, Bidragskartan
Kapitel 14, Andaktsmetodik, lovsångsledning och ceremonier
Introduktion
Att leda en andakt
Berätta
Friluftsgudstjänst
Att leda lovsång
Varför skapa stämning och ceremonier?
Scoutceremonier
Ordning för scoutinvigning
Att leda en andakt
Berätta
Friluftsgudstjänst
Att leda lovsång
Varför skapa stämning och ceremonier?
Scoutceremonier
Ordning för scoutinvigning